www.swietlica-warszawa.opx.pl
BEATA BARAN Warszawa 2014
wychowawca świetlicy - nauczyciel mianowany
SP 355 WARSZAWA
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Temat: „ W Krainie Życzliwości ”- zabawy o charakterze prospołecznym.
CEL OGÓLNY:
Kształtowanie umiejętności wyrażania życzliwości poprzez aktywność intelektualną, ruchową plastyczną i muzyczną.
CELE OPERACYJNE:
DZIECKO:
- zna datę dnia życzliwości i określenia dla życzliwości,
- zna grzecznościowe słowa: proszę, dziękuję, przepraszam,
- wie, w jakich sytuacjach trzeba używać słów grzecznościowych,
- umie słuchać tekstu bajki czytanego przez nauczyciela,
- potrafi wypowiadać swoje myśli , skojarzenia związane z pojęciem życzliwość,
- wie, jak rozróżniać zachowania pozytywne i negatywne,
- potrafi udzielać wsparcia i pomocy podczas zabawy,
- umie czerpać radość z uczestnictwa w zabawie,
- potrafi współdziałać w grupie,
- potrafi wykonać pracę plastyczną ,
- dba o porządek wokół siebie.
METODY
słowna, oglądowa, czynna
Metody aktywizujące : inscenizacja bajki, drama, burza mózgów
FORMA ZAJĘCIA – indywidualna, w parach, z całą grupą
POMOCE: tekst bajki pt.” Kraina Życzliwości”, scenografia- zamek i drzewko życzliwości, kolorowe korony, kartonowe serduszko, płyta CD z muzyką , parasol, papierowe kwadraty w różnych kolorach, klej, flamastry
Czas trwania zajęć 45-60 minut.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1.Powitanie – dzieci stoją w kole i witają się :
N: witamy się słowami D: dzień dobry
N: witamy się gestami D: machanie dłonią
N: witamy się mimiką twarzy D: uśmiechy.
2.Wprowadzenie do tematu zajęć
21 listopada obchodzimy światowy dzień życzliwości i pozdrowień, powstał on w 1973 roku w Stanach Zjednoczonych pod nazwą World Hello Day , jako odpowiedź na konflikt pomiędzy Egiptem, a Izraelem.
W Polsce zaczęto obchodzić ten dzień od 2006 roku z inicjatywy wrocławskiej.
3. Nauczyciel podaje przykład bajki o Kopciuszku Charlesa Perraulta.
Dzieci wymieniają postacie życzliwe i nieżyczliwe .
D : Osoby życzliwe - Kopciuszek, wróżka, książę.
D : Osoby nieżyczliwe - macocha i jej córki.
W podsumowaniu zadania nauczyciel zadaje pytanie:
Kim jest człowiek życzliwy ?
N : Słownikowa definicja mówi, że jest to osoba nastawiona przychylnie i przyjaźnie, dobra i serdeczna .Osoba ta używa słów proszę, dziękuję, przepraszam.
N: Z czym kojarzy się życzliwość ?
N: Życzliwość kojarzy się ze szczerym uśmiechem, ciepłym spojrzeniem, miłymi słowami, czyli po prostu z niewymuszoną grzecznością i uprzejmością .
4. Dzieci podają własne skojarzenia do pojęcia „życzliwość” - ćwiczenie twórcze – burza mózgów.
Nauczyciel zapisuje propozycje na kartonowym sercu.
5. Nauczyciel czyta dzieciom bajkę pt ”Kraina Życzliwości”.
Rozmowa na temat treści bajki. Próby nazywania zachowania postaci z
opowiadania oraz ocena zachowania – pozytywne czy negatywne.
6.Zaproszenie dzieci do Krainy Życzliwości.
Utworzenie przez dzieci łańcucha przyjaźni i symboliczne przekazanie z rąk do rąk serduszka –symbolu miłości i dobroci.
7.Zabawy z chustą animacyjną.
A/ Przechodzenie dzieci pod chustą – zamiana miejsc kolorami.
B/ Karuzela – zabawa muzyczna.
C/ Toczenie balonika po chuście przy muzyce Bethovena „Dla Elizy”.
8 .Przeniesienie dzieci w czasie do współczesności.
Dzieci siedzą w kole i odgrywają scenki dramowe na temat „Wzajemna pomoc”.
A/ Pada deszcz, weź kolegę pod parasol,
B/ Kolega jest smutny, pociesz go,
C/ Na przejściu dla pieszych starsza osoba potrzebuje pomocy, przeprowadź ją przez
ulicę,
D/ Siedzisz w autobusie a starsza osoba stoi, ustąp jej miejsca.
Nauczyciel prosi dzieci o udzielenie odpowiedzi :
Jak czuliście się gdy pomagaliście ?
Jak czuliście się gdy otrzymaliście pomoc?
9.Dzieci wykonują pracę plastyczną „ Order życzliwości” z kolorowego papieru.
10. Podsumowanie zajęć i ewaluacja.
Nauczyciel stwierdza , że podczas zabaw dzieci były życzliwe wobec siebie i zasłużyły na order, które same wykonały.
Co dzieci nauczyły się?
Jakie zabawy podobały się dzieciom najbardziej.
BAJKA
„ Kraina Życzliwości”
Dawno temu za górami i lasami była Kraina Barw.
Król Barw miał 3 synów. Gdy dorośli każdy z nich wybrał tylko jeden kolor. Najstarszy lubił tylko czerwony, średni żółty a najmłodszy zielony. Krainę Barw synowie podzielili na 3 krainy, w których był tylko jeden kolor .
W jednej krainie wszystko było czerwone , w drugiej żółte a w trzeciej tylko zielone. Było nudno i jednokolorowo.
Dodatkowo synowie pomiędzy sobą kłócili się o to , który kolor jest najważniejszy.
Po roku kłótni synów Król Barw miał dość i powiedział, że ustanawia nową krainę, którą nazwał – Krainą Życzliwości .
Odtąd w Krainie Życzliwości wszyscy są uprzejmi, nie ma kłótni a wszystko jest kolorowe.
Beata Baran Warszawa, styczeń 2015
Wychowawca świetlicy – nauczyciel mianowany
SP 355 Warszawa
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH.
TEMAT TYGODNIA : BEZPIECZNE FERIE.
TEMAT ZAJĘĆ :
BEZPIECZNE ZABAWY I SPORTY ZIMOWE.
Dzieci z kl. III - VI
Data zajęć 14.01.2015
Czas trwania : 45 minut
Cel główny :
Bezpiecznie bawimy się i uprawiamy sporty podczas ferii zimowych poprzez ustalenie zasad bezpieczeństwa.
Cele operacyjne:
Dziecko :
- zna zasady bezpiecznej zabawy i uprawiania sportów na śniegu i lodzie,
- potrafi uświadomić sobie niebezpieczeństwo podczas zabaw miejscach niedozwolonych – przy trasach komunikacyjnych lun na zamarzniętych stawach i rzekach,
- umie twórczo myśleć i logicznie myśleć oraz wyciągać wnioski,
- potrafi odróżniać miejsca zabaw i uprawiania sportów bezpieczne od niebezpiecznych,
- umie rozpoznać i nazwać sporty zimowe.
- wie, jak zachowywać podczas zabaw i sportów zimowych,
- zna zasady bezpiecznej zabaw w sali,
- dba o własne zdrowie i porządek wokół siebie.
Metody :
· podające : pokaz, obserwacja ,objaśnienie;
· poszukujące : rozmowa, metoda zadań stawianych:
· ekspresywne : improwizacja ruchowa i muzyczna;
· praktyczne: metoda zadań
Formy pracy :
Indywidualna
Zbiorowa
Grupowa
Środki dydaktyczne : CD z muzyką na powitanie i pożegnanie, tablica tematyczna : zabawy i sporty zimowe, gazety, karty wyników, kosze, sprzęt sportowy – walce, tunel, obręcze, bałwany do wyklejania, koszulki.
Przebieg zajęć:
1.Piosenka na powitanie pt. Hu-hu ha !, hu – hu ha! Nasza zima zła!.
Dzieci śpiewają a w refrenie i wyklaskują rytm piosenki.
Zabawa skojarzeniowa :
Zima to ..........................................................................................................................................
2. Zapoznanie z tablicą tematyczną – Zabawy i sporty zimowe - dzieci kształtują spostrzegawczość i pamięć wzrokową poprzez wyszukiwanie i nazywanie zabaw i sportów zimowych. Dopinają kaski , buty narciarskie i gogle.
- krótka prezentacja multimedialna „Sporty zimowe”
3.Omówienie z dziećmi- zasad bezpiecznych zabaw i uprawiania sportów zimowych na podstawie tablicy tematycznej.
· opracowanie kodeksu bezpiecznych zabaw i sportów na śniegu i lodzie,
Bawimy się w miejscach bezpiecznych place zabaw , lodowisko , górka.
(nie przy ulicy , nie na zamarzniętej rzece)
Ubieramy się ciepło i stosownie do uprawianych sportów.
Rozgrzewamy się przed uprawianiem sportów.
Nie wyrządzamy podczas zabaw i uprawiania sportów innym krzywdy.
4. Przypomnienie zasad obowiązujących podczas zajęć ruchowych w sali( kontrakt).
5. Przygotowanie dzieci do zabaw w sali – krótka rozgrzewka .
Podział dzieci na 2 grupy-
narciarze i łyżwiarze – znaczek z symbolami .
Omówienie zasad punktacji od 1 – 3 punktów. Najlepiej 3 punkty ,średnio 2 i 1 punkt słabo .
Zawieszenie na tablicy kart zabaw do wpisywania wyników.
6. Pierwsza zabawa ruchowa z punktami związana jest z ubieraniem i polega na sprawności.
Zadanie polega na założeniu na stopy walców i przejściu do krzesełka, gdzie trzeba założyć i zdjąć koszulkę.
Rozdzielenie punktów i zapisanie ich na kartach.
7.Następna zadanie ruchowa punktowane polega na celności:
Rzucamy śnieżką do celu. Dzieci z gazety robią kulkę – śnieżną i celują do środka obręczy. Wygrywa ta grupa, która ma więcej kulek w kole.
8. Trzecie zadanie oparte jest na dokładności .
Dziecko ma dobiec do ściany i wylepić bałwana gazetą. Wygrywa ta grupa, której bałwan jest ciekawszy i dokładniej wykonany.
Rozdzielenie punktów i zapisanie ich na kartach.
9.Wykonanie prze dzieci czwartego zadania punktowanego , które polega na szybkości :
Dzieci mają przejść przez tunel i dobiec do ściany, Wygrywa ta grupa, która wykona zadanie szybciej. Rozdzielenie punktów i zapisanie ich na kartach.
10.Ostatniezadanie – polega na cierpliwości.
Bitwa na kulki śnieżne. Dzieci są na 2 polach podzielonych linią . Na każdym polu stoi w na środku kosz. Na start dzieci rzucają śnieżkami do kosza. Zabawa kończy się jak zabraknie kulek. Na stop liczymy kulki . Ta grupa wygrywa, która wrzuciła kulek więcej.
Która grupa ma więcej kulek koszu ta wygrywa. Rozdzielenie punktów i zapisanie ich na kartach.
11. Podsumowanie wyników zadań - wysłuchanie muzyki Vivaldiego .
Podliczenie kart wyników i wybranie zwycięskiej grupy i jej nagrodzenie .
12. Ewaluacja zajęć
Jakie zasady bezpiecznych zabaw i sportów zimowych znane są dzieciom?
Która zabawa dzieciom najbardziej podobała się ? – głosowanie.
Prezentacja multimedialna „ Bezpieczne ferie zimowe”.
TEKST PIOSENKI
ZŁA ZIMA
Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy
Mroźnym śniegiem w oczy prószy,
Wichrem w polu gna!
Nasza zima zła!
Hu! Hu1 Ha! Nasza zima zła!
Płachta na niej długa, biała,
W ręku gałąź oszroniała,
A na plecach drwa...
Nasza zima zła!
Hu! Hu1 Ha! Nasza zima zła!
A my jej się nie boimy,
Dalej śnieżkiem w plecy zimy,
Niech pamiątkę ma!
Nasza zima zła!
Maria Konopnicka