www.swietlica-warszawa.opx.pl

Beata Baran - SP 355 w Warszawie.

SCENARIUSZ IMPREZY SWIETLICOWEJ

 

Temat:   Bal karnawałowy

 

Cele:

  -  zapoznanie dzieci z tradycją zabawy karnawałowej i zachęcenie do jej kultywowania;

   - rozwijanie aktywności ruchowej, muzycznej, artystycznej ;

   - kształcenie umiejętności wspólnej zabawy, tworzenie atmosfery życzliwości i współpracy oraz pozytywnych

      relacji w grupie;

   -  kształcenie  umiejętności współorganizowania imprezy poprzez włączenie dzieci

w działanie przygotowawcze;

    - radość ze wspólnej zabawy i współzawodnictwa dzieci .

 

 Metody: słowna, pokazu, zabawy, gier, konkursów, śpiewu.

 Formy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa

 Czas trwania: 1 godzina

 Pomoce: dekoracje sali, scenariusz   , pomoce do konkursów( gazety,  balony, księga

z bajkami, kotyliony, ), sprzęt muzyczny, nagrody do konkursów.

 

Miejsce:   sala  świetlicowa 152 w szkole

 

 Przebieg:

 

1. Powitanie dzieci , :

   

         - dzień dobry , dzień dobry, witam was bo na zabawę  nadszedł czas; kto  poczuje się powitany  wstaje i kłania

            się

      

 2. Przypomnienie pojęcia karnawał, zapoznanie z tradycją zabawy karnawałowej

i zachęcenie do jej kultywowania.

    

    -  Karnawał to czas zabaw, maskarad i wielkich balów. Trwa  od święta Trzech Króli  do środy popielcowej. Dziś największe na świecie  parady karnawałowe odbywają się w Brazylii, w Rio de Janeiro i we Włoszech ,w  Wenecji. Karnawał w Rio przyciąga uwagę całego świata. Przez cztery dnie i noce króluje tu muzyka i taniec, nazywany sambą. Tancerki występują w bogato zdobionych, kolorowych kostiumach. Natomiast w czasie karnawału  w Wenecji zakłada się kolorowe stroje, a twarze zakrywa się przepięknie zdobionymi maskami. W tym czasie odbywają się huczne zabawy i uliczne parady.

 

 3. Zaproszenie do miłej i wesołej zabawy.

 

     -  Na zabawę nadszedł czas, będzie zabawa jakiej   nie znacie, i o jakiej nie słyszeliście, zapraszamy dzieci w    inscenizacji „Bal karnawałowy postaci z bajek” oraz dzieci

w inscenizacji ”Zimowy bal  jedynkowy” , a także na zabawy i konkursy przy muzyce.

 

Taniec w kole do muzyki . Dzieci wraz z Panią poruszają się w rytm muzyki.

 

 

 

 

 

 

 

Konkursy

 

1 „ Taniec z kotylionem .

 Zaproszenie na środek sali dzieci, które znalazły bliźniaczy kotylion, dobierają się parami

i tańczą „Białego walczyka”. Pary tańczą w rytm muzyki, a komisja oceni, która para poruszała się najlepiej w rytm muzyki..

Zaproszenie pary,  która wygrała do środka koła i na  ich cześć okrzyki: hip, hip, huraaaaa  .Tańce wokół pary. przy „Białym walczyku”.  Wręczenie nagród.

 

 2. „Taniec z balonami”.

Wylosowane pary zabierają balony, które należy trzymać różnymi częściami ciała .W czasie tańca balon nie może spaść na ziemię , gdy urywa się muzyka balon  umieszcza się w miejscu podanym przez prowadzącego.

.Partnerzy  trzymają:  1.Rękoma    2.Ramionami  3.Plecami   4.Czołami  5.Głowami   6.Brzuchami.

Zaproszenie zwycięskiej pary, do środka koła ,okrzyk zwycięstwa i zatańczenie wokół nich przy. muzyce.   Wręczenie nagród.

 

                         3.„Bajkowe zagadki”

 Czytanie fragmentów z bajek. Zadaniem dzieci jest ich zgadywanie.

 Kto najwięcej zgadnie ten wygrywa.

 

 Zabawa taneczna już w parach przy muzyce. Dzieci tańczą w rytm muzyki.

 

Zabawa „Gra muzyka”

 Polega ona tym, że wszyscy tańczą przy muzyce, w chwili, gdy  muzyka milknie prowadzący wyda  polecenie wykonania pewnych ruchów:

 1.Uścisną jak najwięcej rąk   2 Uścisnąć jak najwięcej kostek u nóg  3. Spojrzeć w oczy jak największej liczbie osób 4.Pogłaskać ja najwięcej osób po głowie

 

Konkursy

4. „Taniec na gazecie”

Wylosowane pary stają na środku sali, na gazetach , kiedy usłyszą muzykę tańczą na gazecie, kiedy muzyka umilknie pomocnicy  składają gazetę na pół, na ponowny głos muzyki tańczą dalej. Gdy uczestnicy wyjdą za gazetę odpadają z konkursu.

. Zaproszenie  zwycięskiej pary do środka koła, a dzieci tańczą wokół nich. Wręczenie nagród.

 

5. „Dmuchanie balonów”

Wylosowane dzieci otrzymują balony,  po sygnale próbują nadmuchać je, w czasie gdy grupa liczy do 10.

 Zwycięzca udaje się na środek Sali, a dzieci tańczą na jego cześć. Wręczenie nagrody.

 

6. „Taniec z balonami’ – dzieci tańczą z balonami przy głowach. Ta para wygrywa , która najdłużej utrzyma balon.

 

7.Zabawa „Karnawałowa parada

Dzieci dobierają się parami i tańczą w parach. Na hasło:  plecy do pleców  wszyscy tańczą, opierając się plecami, na hasło:  dłonie do dłoni,  łokieć do łokcia, głowa do brzucha. Na polecenie:  ludzie do ludzi wszyscy zmieniają partnerów i zabawa zaczyna się od nowa .

 

                        8. Zakończenie zabawy .

  Konkurs na  najładniejsze przebranie. Rozdanie nagród za 3 pierwsze miejsca.

  Wszystkim dzieciom rozdanie żelków.

 

9. Pożegnanie dzieci i zakończenie balu.

 

 

 

 

 

 

                  SCENARIUSZ IMPREZY ŚWIETLICOWYCH

 

TEMAT : Andrzejki w świetlicy.

 

Cele ogólne :

·       Bogacenie wiedzy o polskich tradycjach związanych z andrzejkami

·       Kształtowanie szacunku dla kultury i obyczaju

·       Integracja grupy poprzez tworzenie warunków do wspólnej zabawy

·       Wdrażanie do kulturalnego zachowania się.

 

Metody : zabawy tematyczne

 

Środki dydaktyczne : rekwizyty niezbędne do przeprowadzenia wróżb : dwa czerwone serduszka z imionami , trzy filiżanki , miska z wodą , karteczki           z nazwami kwiatów

 

Czas realizacji : 1 h

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ :

 

1.      Przywitanie uczniów i zaproszenie do wspólnej zabawy.

2.      Przypomnienie uczestnikom tradycji i wierzeń związanych z dniem      św. Andrzeja

3.      Uczestnicy piszą na karteczkach pionowo imię Andrzej i uzupełniają każdą literę wyrazem  kojarzącym się z Andrzejkami.

4.      Zaproszenie do wróżb- uczestnicy powtarzają za nauczycielem :

Czary-mary, hokus-pokus,

Aby wróżba się spełniła-

Złe , ponure myśli przecz.

Po wypowiedzeniu zaklęcia rozpoczynają się wróżby.

 

·         Wychodzenie butów za próg- uczestnicy zdejmują but z lewej nogi. Buty ustawiamy jeden za drugim do samych drzwi. Osoba , której but pierwszy przekroczy próg świetlicy ma pierwszeństwo w zawarciu małżeństwa.

·         Wróżba „Mowa kwiatów” – na stoliku poukładane są kartki               z nazwami kwiatów. Uczeń wybiera kartkę i odczytuje z drugiej strony kartki przepowiednię.

·         Wróżba z filiżankami – chowamy pod nie obrączkę , liść i różaniec. Uczestnik wybiera jedną z nich. Obrączka oznacza rychły ślub, liść- staropanieństwo , różaniec- zostaniesz zakonnicą lub księdzem.

·         Papier prawdy- każdy z uczestników bierze dwie karteczki , na jednej zapisuje swoje marzenie , drugą oznacza i pozostawia pustą. W misce mieszamy karteczki, zalewamy woda i sprawdzamy , które wypłynęły.

·         Wróżba serca- dziewczęta przekłuwają serca z imionami chłopców ,   a chłopcy dziewcząt.

 

 

Spotkanie kończymy wypowiadając jeszcze raz zaklęcie :

Czary-mary , hokus-pokus,

Aby wróżby się spełniły-

Złe , ponure myśli precz.

 

5.      Zakończenie Andrzejek – pożegnanie dzieci.

 

 

 

 

 

 



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl