www.swietlica-warszawa.opx.pl
SCENARIUSZ IMPREZY SWIETLICOWEJ
Temat: Bal karnawałowy
Cele:
- zapoznanie dzieci z tradycją zabawy karnawałowej i zachęcenie do jej kultywowania;
- rozwijanie aktywności ruchowej, muzycznej, artystycznej ;
- kształcenie umiejętności wspólnej zabawy, tworzenie atmosfery życzliwości i współpracy oraz pozytywnych
relacji w grupie;
- kształcenie umiejętności współorganizowania imprezy poprzez włączenie dzieci
w działanie przygotowawcze;
- radość ze wspólnej zabawy i współzawodnictwa dzieci .
Metody: słowna, pokazu, zabawy, gier, konkursów, śpiewu.
Formy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa
Czas trwania: 1 godzina
Pomoce: dekoracje sali, scenariusz , pomoce do konkursów( gazety, balony, księga
z bajkami, kotyliony, ), sprzęt muzyczny, nagrody do konkursów.
Miejsce: sala świetlicowa 152 w szkole
Przebieg:
1. Powitanie dzieci , :
- dzień dobry , dzień dobry, witam was bo na zabawę nadszedł czas; kto poczuje się powitany wstaje i kłania
się
2. Przypomnienie pojęcia karnawał, zapoznanie z tradycją zabawy karnawałowej
i zachęcenie do jej kultywowania.
- Karnawał to czas zabaw, maskarad i wielkich balów. Trwa od święta Trzech Króli do środy popielcowej. Dziś największe na świecie parady karnawałowe odbywają się w Brazylii, w Rio de Janeiro i we Włoszech ,w Wenecji. Karnawał w Rio przyciąga uwagę całego świata. Przez cztery dnie i noce króluje tu muzyka i taniec, nazywany sambą. Tancerki występują w bogato zdobionych, kolorowych kostiumach. Natomiast w czasie karnawału w Wenecji zakłada się kolorowe stroje, a twarze zakrywa się przepięknie zdobionymi maskami. W tym czasie odbywają się huczne zabawy i uliczne parady.
3. Zaproszenie do miłej i wesołej zabawy.
- Na zabawę nadszedł czas, będzie zabawa jakiej nie znacie, i o jakiej nie słyszeliście, zapraszamy dzieci w inscenizacji „Bal karnawałowy postaci z bajek” oraz dzieci
w inscenizacji ”Zimowy bal jedynkowy” , a także na zabawy i konkursy przy muzyce.
Taniec w kole do muzyki . Dzieci wraz z Panią poruszają się w rytm muzyki.
Konkursy
1 „ Taniec z kotylionem” .
Zaproszenie na środek sali dzieci, które znalazły bliźniaczy kotylion, dobierają się parami
i tańczą „Białego walczyka”. Pary tańczą w rytm muzyki, a komisja oceni, która para poruszała się najlepiej w rytm muzyki..
Zaproszenie pary, która wygrała do środka koła i na ich cześć okrzyki: hip, hip, huraaaaa .Tańce wokół pary. przy „Białym walczyku”. Wręczenie nagród.
2. „Taniec z balonami”.
Wylosowane pary zabierają balony, które należy trzymać różnymi częściami ciała .W czasie tańca balon nie może spaść na ziemię , gdy urywa się muzyka balon umieszcza się w miejscu podanym przez prowadzącego.
.Partnerzy trzymają: 1.Rękoma 2.Ramionami 3.Plecami 4.Czołami 5.Głowami 6.Brzuchami.
Zaproszenie zwycięskiej pary, do środka koła ,okrzyk zwycięstwa i zatańczenie wokół nich przy. muzyce. Wręczenie nagród.
3.„Bajkowe zagadki”
Czytanie fragmentów z bajek. Zadaniem dzieci jest ich zgadywanie.
Kto najwięcej zgadnie ten wygrywa.
Zabawa taneczna już w parach przy muzyce. Dzieci tańczą w rytm muzyki.
Zabawa „Gra muzyka”
Polega ona tym, że wszyscy tańczą przy muzyce, w chwili, gdy muzyka milknie prowadzący wyda polecenie wykonania pewnych ruchów:
1.Uścisną jak najwięcej rąk 2 Uścisnąć jak najwięcej kostek u nóg 3. Spojrzeć w oczy jak największej liczbie osób 4.Pogłaskać ja najwięcej osób po głowie
Konkursy
4. „Taniec na gazecie”
Wylosowane pary stają na środku sali, na gazetach , kiedy usłyszą muzykę tańczą na gazecie, kiedy muzyka umilknie pomocnicy składają gazetę na pół, na ponowny głos muzyki tańczą dalej. Gdy uczestnicy wyjdą za gazetę odpadają z konkursu.
. Zaproszenie zwycięskiej pary do środka koła, a dzieci tańczą wokół nich. Wręczenie nagród.
5. „Dmuchanie balonów”
Wylosowane dzieci otrzymują balony, po sygnale próbują nadmuchać je, w czasie gdy grupa liczy do 10.
Zwycięzca udaje się na środek Sali, a dzieci tańczą na jego cześć. Wręczenie nagrody.
6. „Taniec z balonami’ – dzieci tańczą z balonami przy głowach. Ta para wygrywa , która najdłużej utrzyma balon.
7.Zabawa „Karnawałowa parada”
Dzieci dobierają się parami i tańczą w parach. Na hasło: plecy do pleców wszyscy tańczą, opierając się plecami, na hasło: dłonie do dłoni, łokieć do łokcia, głowa do brzucha. Na polecenie: ludzie do ludzi wszyscy zmieniają partnerów i zabawa zaczyna się od nowa .
8. Zakończenie zabawy .
Konkurs na najładniejsze przebranie. Rozdanie nagród za 3 pierwsze miejsca.
Wszystkim dzieciom rozdanie żelków.
9. Pożegnanie dzieci i zakończenie balu.
SCENARIUSZ IMPREZY ŚWIETLICOWYCH
TEMAT : Andrzejki w świetlicy.
Cele ogólne :
· Bogacenie wiedzy o polskich tradycjach związanych z andrzejkami
· Kształtowanie szacunku dla kultury i obyczaju
· Integracja grupy poprzez tworzenie warunków do wspólnej zabawy
· Wdrażanie do kulturalnego zachowania się.
Metody : zabawy tematyczne
Środki dydaktyczne : rekwizyty niezbędne do przeprowadzenia wróżb : dwa czerwone serduszka z imionami , trzy filiżanki , miska z wodą , karteczki z nazwami kwiatów
Czas realizacji : 1 h
PRZEBIEG ZAJĘĆ :
1. Przywitanie uczniów i zaproszenie do wspólnej zabawy.
2. Przypomnienie uczestnikom tradycji i wierzeń związanych z dniem św. Andrzeja
3. Uczestnicy piszą na karteczkach pionowo imię Andrzej i uzupełniają każdą literę wyrazem kojarzącym się z Andrzejkami.
4. Zaproszenie do wróżb- uczestnicy powtarzają za nauczycielem :
Czary-mary, hokus-pokus,
Aby wróżba się spełniła-
Złe , ponure myśli przecz.
Po wypowiedzeniu zaklęcia rozpoczynają się wróżby.
· Wychodzenie butów za próg- uczestnicy zdejmują but z lewej nogi. Buty ustawiamy jeden za drugim do samych drzwi. Osoba , której but pierwszy przekroczy próg świetlicy ma pierwszeństwo w zawarciu małżeństwa.
· Wróżba „Mowa kwiatów” – na stoliku poukładane są kartki z nazwami kwiatów. Uczeń wybiera kartkę i odczytuje z drugiej strony kartki przepowiednię.
· Wróżba z filiżankami – chowamy pod nie obrączkę , liść i różaniec. Uczestnik wybiera jedną z nich. Obrączka oznacza rychły ślub, liść- staropanieństwo , różaniec- zostaniesz zakonnicą lub księdzem.
· Papier prawdy- każdy z uczestników bierze dwie karteczki , na jednej zapisuje swoje marzenie , drugą oznacza i pozostawia pustą. W misce mieszamy karteczki, zalewamy woda i sprawdzamy , które wypłynęły.
· Wróżba serca- dziewczęta przekłuwają serca z imionami chłopców , a chłopcy dziewcząt.
Spotkanie kończymy wypowiadając jeszcze raz zaklęcie :
Czary-mary , hokus-pokus,
Złe , ponure myśli precz.
5. Zakończenie Andrzejek – pożegnanie dzieci.