www.swietlica-warszawa.opx.pl
|
|||||||||||
WPROWADZENIE
Nazywam się Beata Baran. Jestem nauczycielem z 25-letnim stażem pracy pedagogicznej. Od 2014 roku pracuję jako nauczyciel świetlicy w Szkole Podstawowej nr 355 w Warszawie. Jestem 20 lat wychowawcą świetlicy. Pierwsze 4 lata w szkole pracowałam, jako nauczyciel przedmiotowy a rok, jako nauczyciel bibliotekarz. Pracę w szkole poznałam na rożnych stanowiskach. i opiekuńczych. Podsumowanie mojej wieloletniej działalności opiekuńczo– wychowawczej skłoniła mnie do rozpoczęcia stażu
ORGANIZACJA STAŻU
Staż trwał dwa lata i dziewięć miesięcy. Opracowałam plan rozwoju zawodowego biorąc pod uwagę nie tylko własne aspiracje, uzdolnienia i oczekiwania, lecz przede wszystkim specyfikę i potrzeby Szkoły, Program Wychowawczy Szkoły, Statut, Program Profilaktyczny i Regulamin świetlicy oraz akty prawne regulujące awans zawodowy. Zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego systematycznie realizowałam przez cały okres stażu, analizowałam i poddawałam ocenie swoje działania pod kątem ich przydatności w dalszej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Wszystkie zadania będę kontynuować w dalszej pracy z dziećmi. Jestem nauczycielem z 25 letnim doświadczeniem opiekuńczo- wychowawczym i dydaktycznym. Dzięki temu udaje mi się wychowywać i opiekować rzetelnie dziećmi. Przedstawiam główne cele podjęcia stażu: 1. Podniesienie efektywności moich działań dydaktycznych i opiekuńczo– wychowawczych. 2. Podniesienie jakości pracy szkoły. 3. Zdobycie stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego. W tabeli przedstawiłam zadania w następujący sposób:
· Zadania zaplanowane i zrealizowane podczas trwania stażu na nauczyciela dyplomowanego.
§ Zadania dodatkowe zrealizowane podczas trwania stażu na nauczyciela dyplomowanego.
v Zadania zmienione podczas trwania stażu na nauczyciela dyplomowanego. |
|||||||||||
|
|||||||||||
ROZPORZĄDZENIE §8 ust.2 pkt. 1
Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie własnej pracy i podniesienia jakości pracy szkoły.
|
|||||||||||
Lp. |
Zadania zrealizowane |
Formy realizacji |
Efekty po zrealizowaniu zadań
|
Dowody realizacji |
|||||||
1. |
Utrwalenie procedur |
Przeanalizowałam następujące dokumenty: *Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991. *Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982. *Rozp. Ministra Edukacji i Sportu z dnia 1 grudnia 2004. *Rozp. Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013. *Strona internetowa MEN. |
· Poprawnie sformułowany wniosek stażu. · Właściwie wyznaczone cele operacyjne stażu. · Prawidłowo opracowany plan rozwoju zawodowego.
|
Wniosek o rozpoczęcie stażu, plan rozwoju zawodowego(PRZ). |
|||||||
2. |
Udział w szkoleniach, kursach, warsztatach, dotyczących doskonalenia zawodowego. |
Odbyłam formy doskonalenia · Ochrona danych osobowych-2014. · Tablice interaktywne w pracy z dziećmi-2014. · Zagrożenie terrorystyczne w szkole-2016. · Człowiek a uzależnienia-V 2015. · Prowadzenie dokumentacji · Kurs kierownika wycieczek– 2015. · Instruktaż przeciwpożarowy- 2015. · Instruktaż z TIK-u -2015. · Pierwsza pomoc medyczna dla dzieci-2015. · Współpraca z rodzicami– rada szkoleniowa- 2016. · Zabawy ruchowe na WF– warsztaty-2016. · Ewakuacja przeciwpożarowa · Zachowanie przerażające, „dziwne dzieci” i młodzieży na terenie szkoły -II 2017. · Ochrona danych– monitoring– szkolenie- V 2017. Szkolenie zewnętrzne: · Warsztaty wokalne poziom podstawowy-X 206– I 2017. zaawansowany- III- VI 2017. · Warsztaty emisji głosu i dykcji- II 2017.
|
· Szkolenia z bezpieczeństwa w szkole pomogło mi poznać procedury, które są wymagane podczas pożaru czy napadu terrorystycznego. · Szkolenie z TIK-u poszerzyło moją wiedzę informatyczną. · Szkolenie ze współpracy z rodzicami pomogło mi nawiązywać właściwe relacje nauczyciel– rodzic. · Warsztaty do pracy z dziećmi plastyczne czy ruchowe rozwinęły moje umiejętności do zajęć. · Podczas tych szkoleń nauczyłam się precyzyjnie formułować krótkie, zrozumiałe zasady i aktywnie myśleć i słuchać, co pozwala mi na właściwe komunikowanie się z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
· W ramach szkolenia wokalnego w Klubie Edukacji Muzycznej rozwinęłam osobiste zainteresowania. Nagrałam 3 piosenki na płyty: - „Od nieba do nieba” - „Tylko mnie poproś do tańca” - „Mały Książę” · Dzięki nabytej umiejętności śpiewania będę mogła rozwijać zainteresowania wokalne dzieci. · Będę mogła lepiej występować z dziećmi na imprezach i reprezentować szkołę. |
Potwierdzenie dyrektora szkoły. Zaświadczenia.
|
|||||||
3. |
Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego. |
Zgromadziłam dokumentację ze stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego. - Plan rozwoju zawodowego. - programy: wychowawczy i profilaktyczny. - publikacja i scenariusze. - sprawozdanie z planu rozwoju zawodowego. |
· Sprawozdanie z okresu stażu. · Programy własne: wychowawczy i profilaktyczny. · Publikacja : „Świetlica dla ucznia” · Scenariusze imprez świetlicowych. · Scenariusze zajęć otwartych dla nauczycieli. |
Potwierdzenie dyrektora szkoły. |
|||||||
4. |
Samodzielne studiowałam literaturę pedagogiczną oraz artykuły |
Zapoznałam się z literaturą pedagogiczną: · R. Wroczyński– Pedagogika społeczna -badanie środowiska wychowawczego. · E. Aronson– Człowiek istota społeczna. · D. Goleman– inteligencja emocjonalna. · E. Kłosińska– Wychowawca · M. Pietkiewicz– Świetlica szkolna szansą do wykorzystania. · B. Kaja– Zarys terapii dziecka. · J. Kujawiński– Rozwijanie twórczej aktywności uczniów klas początkowych. Czasopisma pedagogiczne: · „Głos Nauczycielski”. · „Wychowawca”. · „Nowa Szkoła”. · „ Głos Pedagogiczny”. |
· Samodzielne studiowanie podanej obok literatury rozwinęło moją wiedzę z zakresu psychologii dziecka. Dzięki temu stałam się lepszym wychowawcą- nauczycielem. · Poznałam różne sytuacje wychowawcze opisane w czasopismach i sposoby ich rozwiązywania. Mogłam to wykorzystać w sytuacjach na co dzień w świetlicy szkolnej. · Wzbogaciłam swój warsztat pracy o nowe pozycje pedagogiczne. Moja wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii została poszerzona.
|
Potwierdzenia– biblioteka szkolna |
|||||||
5.
|
Utrwalenie zasad funkcjonowania |
Przeanalizowałam dokumentację szkoły: · Statut Szkoły. · Szkolny program wychowawczy. · Program profilaktyczny. § Regulamin świetlicy.
|
· Analiza dokumentów pozwoliła mi dostosować moją prace do potrzeb i wymagań szkoły. · Jako wychowawca mam wpływ na rozwój osobowości dziecka i jego zachowanie. · Moje wszechstronne zainteresowania tzn. muzyczne i taneczne oraz dydaktyczne ułatwiają mi pracę z dziećmi.
|
Potwierdzenie dyrektora szkoły. Plan rozwoju zawodowego zgodny z wymogami szkoły.
|
|||||||
6. |
Uczestniczenie w pracach związanych |
Zorganizowałam w Szkole Podstawowej · Występy artystyczne na akademii Z okazji Dnia Nauczyciela– Taniec z szarfami- X 2014. Święto Niepodległości Marsz taneczny– XI 2014. · Konkurs literacko– plastyczny Miś– XI 2014. · „Mam Talent”– XI 2014. · Konkurs plastyczny Kartka wielkanocna z życzeniami- IV 2016 · Konkursy na wystrój sal– - świąteczny (bożonarodzeniowy)- XII 2015. - wiosenny– III2016. · Pokaz taneczny Sofia dla rodziców- VI2017.
Przygotowałam dzieci do konkursów wewnętrznych: plastycznych: · Pocztówka z wakacji- X 2014. · Zaczarowane drzewo– XI 2014. · Portret świętego Mikołaja- XII 2014.
Przygotowałam dzieci do zewnętrznych konkursów – dzielnicowych. muzycznych: · Mam Talent w Szkole Podstawowej nr 314 w Warszawie– V 2015 · Mam Talent w Szkole Podstawowej nr 314 w Warszawie- V 2016 · Przegląd pastorałek i kolęd przygotowany przez Szkołę Podstawową nr 154 - X II 2016– odbył się Białołęckim Ośrodku Kultury. plastycznych: · Ekologiczna ozdoba świąteczna Szkoła Podstawowej nr 355 · Kartka na Boże Narodzenie Szkoła Podstawowa nr 141 w Warszawie– XII2014. · Podwodny świat– Szkoła Podstawowa nr 355 w Warszawie– III2015. · Serduszko dla Staruszka– Szkoła Podstawowa nr 355 w Warszawie- I 2015. · Zwierzęta z różnych stron świata Szkoła Podstawowa nr 355 · Rakietą na Marsa– Szkoła Podstawowa nr 355 w Warszawie – II 2016. · Pejzaż zimowy– Szkoła Podstawowa nr 231 – II 2017. fotograficznych: · Oznaki wiosny – Szkoła Podstawowa 154 w Warszawie- III 2017. Brałam z dziećmi udział w akcjach · Żegnaj zimo, witaj wiosno III 2015. · W zdrowym ciele, zdrowy duch– IV 2015. · Żyję zdrowo, jem kolorowo – XI 2015. |
· W wewnętrznych konkursach moje dzieci zajmowały czołowe miejsca np. I miejsce w konkursie Miś i I miejsce na pokazie stroju ekologicznego oraz II miejsce w wystroju sal. · W konkursach dzielnicowych zdobyłam z dziećmi II miejsce · Dzieci chętnie brały udział w konkursach i poprzez to zdobywały nowe umiejętności plastyczne, muzyczne a nawet fotograficzne.
· Konkursy służyły w pracy wychowawczej z dziećmi jako forma pokonywania własnych słabości i tremy, a przede wszystkim rozwijały zainteresowania dzieci.
|
Zaświadczenia, podziękowania, dyplomy zdjęcia itd. Potwierdzenie dyrektora szkoły.
|
|||||||
7.
|
Sprawozdanie |
· Napisałam sprawozdania okresowe 2014-2017 z realizacji zadań z planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego. · Napisałam sprawozdanie z planu rozwoju zawodowego. |
· Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego w latach 2014-2017 .
|
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. |
|||||||
ROZPORZĄDZENIE §8 ust.2 pkt.2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
|
|||||||||||
Lp. |
Zadania do realizacji |
Formy realizacji |
Efekty |
Dowody realizacji |
|||||||
1. |
Opublikowanie zawodowego.
|
· Opracowałam plan rozwoju zawodowego i umieściłam
|
v Plan rozwoju zawodowego na mojej stronie internetowej
|
Sprawozdanie.
|
|||||||
2. |
Zgromadzenie za pomocą Internetu materiałów metodycznych. |
· Korzystałam z publikacji z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej Publikacje: „Mocne i słabe strony nauczyciela– analiza”- Tomasz Błaszczyk. „Metody badań pedagogiki społecznej”- Grzegorz Gomółka „Kim jest uczeń zdolny?”- Joanna Ślusarczyk.
Artykuły: „Co robić z dziećmi w świetlicy szkolnej?”- Magdalena Hepnel- Widło. |
· Dzięki wykorzystaniu Internetu dotarłam do większości materiałów metodycznych, co znacznie wpłynęło na mój rozwój osobisty ii jakość mojej pracy.
|
Artykuły, publikacje.
|
|||||||
3. |
Przygotowanie dokumentacji rozwoju zawodowego |
· Sporządziłam prawidłowo dokumentację stażu (strony internetowe MEN, ustawy i rozporządzenia). *Ustawa o systemie oświaty z dnia *Rozp. Ministra Edukacji i Sportu z dnia 1 grudnia 2004. *Rozp. Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013. Korzystałam ze stron w Internecie: |
· Korzystanie przeze mnie z narzędzi informatycznych skróciło czas tworzenia dokumentacji: - plan rozwoju zawodowego - sprawozdania - regulaminy konkursów - podziękowania - programy - scenariusze
|
Dokumentacja rozwoju zawodowego. |
|||||||
4. |
Wykorzystanie programów komputerowych, encyklopedii multimedialnych i gier do pracy z uczniami. |
Przeprowadziłam cykl zajęć z prezentacjami multimedialnymi na tematy: · Polska– moja ojczyzna. · Bezpieczne ferie. · Pomagamy zwierzętom zimą. · Zawody; nauczyciel, górnik, lekarz · Bezpieczne wakacje. Wyświetliłam dzieciom: · Filmy edukacyjne- zdrowe odżywianie u dzieci z udziałem Pascala Brodnickiego pt. „Zachowaj równowagę”
· Prowadziłam zajęcia czytelnicze W akcji wykorzystałam książki J. Brzechwy, J. Tuwima, M. Dąbrowskiej, J.Ch Andersena i Braci Grimm. · Dzieci słuchały słuchowisk www.bajkowisko.pl · Dzieci grały w Scrabble na stronie: · Uczniowie śpiewali na karaoke piosenki dla dzieci na YouTube. · Dzieci tańczyły układy taneczne do programu Just Dance, który znajduje się na YouTube. |
· Zasoby informacyjne Internetu pomagają mi w przygotowaniu się do zajęć świetlicowych, co sprawia, że stają się one interesujące i rozwijają zainteresowania dzieci. · Dzieci zdobyły wiedzę na tematy patriotyczne i zdrowotne. Poznały różne zawody, co pomoże im wybrać w przyszłości własną profesje. · Dzieci słuchały wierszy, bajek · Dzieci rozwijały zainteresowania muzyczne, śpiewając i tańcząc do muzyki z Internetu lub grając w Scrabble.
|
Potwierdzenie dyrektora szkoły. |
|||||||
5. |
Stosowanie technologii komputerowej w opracowaniu pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami. |
Korzystałam z Internetu, encyklopedii multimedialnych w celu przygotowania pomocy dydaktycznych dla uczniów: kolorowanki, krzyżówki i gra Scrabble. www.zagraj.pl |
· Przygotowałam kolorowanki
|
Pomoce wykonane technologią komputerową.
|
|||||||
ROZPORZĄDZENIE §8 ust.2 pkt.3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.
|
|||||||||||
1. |
Prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli. |
Prowadziłam zajęcia otwarte dla nauczycieli według opracowanych scenariuszy zajęć. |
· Warsztaty z origiami dla stażystów- XII 2014. · Świetlica dla ucznia– VI 2015. · Zabawy ruchowe z Misiem– XI 2015. · Zabawy z chustą animacyjną– II 2017. |
Sprawozdanie. Scenariusze zajęć. Potwierdzenie dyrektora szkoły. |
|||||||
2. |
Opublikowanie i prowadzenie własnej strony internetowej dotyczącej stażu.
|
Stworzyłam stronę internetową i umieściłam własny plan rozwoju zawodowego i prace plastyczne dzieci oraz scenariusze imprez świetlicowych. |
· Własną stronę internetowa. · Na mojej stronie był plan rozwoju zawodowego i scenariusze imprez świetlicowych. |
Moja strona internetowa
|
|||||||
3. |
Utworzenie „biblioteczki wychowawcy świetlicy” |
Zgromadziłam płyty CD z kolędami i bajkami dla dzieci oraz pozycje do biblioteczki: „Bajki terapeutyczne cz.1 i 2” M. Molickiej „Dobre maniery Kubusia Puchatka” W. Chotomskiej. „Dzieci potrzebują ciszy” A. Erkert „Księga pytań Wyd. Arti „Złoty Skarbiec Baśni– opowieści naszego dzieciństwa”. „Pomysłowy Dobromir uczy jak to działa” „Wielka szkoła rysowania dla dzieci”- H. Turk, R Pradella. |
· Dzięki wymienionym obok pozycjom zajęcia są duże ciekawsze i rozwijają zainteresowania dzieci. · Każdy wychowawca może korzystać z tej biblioteczki , co ułatwia prowadzenie zajęć świetlicowych. · Dzieci chętnie słuchają czytanych przeze mnie baśni i bajek, co wpływa na rozwój ich wyobraźni .
|
Potwierdzenie dyrektora szkoły. |
|||||||
4. |
Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów opiekuńczo- wychowawczych. |
Zrealizowałam zadania opiekuńczo-wychowawcze. Współpracowałam z pedagogiem i psychologiem szkolnym. |
· Dzięki współpracy ze specjalistami udało mi się rozwiązać szereg problemów wychowawczych, które miałam z dziećmi. Czasami jedna rozmowa z dzieckiem wpłynęła na poprawę jego zachowania · W działaniach wychowawczych stosowałam system motywacyjny u dzieci. · Dwa przypadki wychowawcze opisałam dokładnie na końcu sprawozdania.
|
Sprawozdanie. Potwierdzenie dyrektora szkoły.
|
|||||||
5. |
Przygotowanie referatu „Świetlica dla ucznia”.
|
Opracowałam referat „Świetlica dla ucznia” i przedstawiłam innym wychowawcom świetlicy- VI 2015.
|
· Nauczyciele świetlicy dowiedzieli się jak działać aby świetlica była przyjazna dla ucznia. Poznali techniki relaksacyjne w pracy z dziećmi, które pozwolą na wyciszenie grupy i sprawią, że dzieci odpoczną podczas pobytu w świetlicy. Podzieliłam się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
|
Sprawozdanie. Referat. Potwierdzenie dyrektora szkoły. |
|||||||
6. |
Przygotowanie scenariuszy imprez świetlicowych. |
Opracowałam komputerowo scenariusze imprez i wdrożyłam je . · Andrzejki. · Kolędowanie przy choince. · Bal karnawałowy
|
· Przygotowane scenariusze ułatwiły mi prowadzenie wymienionych imprez świetlicowych. Dzięki zaplanowanym działaniom imprezy były interesujące, co podobało się dzieciom.
|
Sprawozdanie. Potwierdzenie dyrektora szkoły.
|
|||||||
ROZPORZĄDZENIE §8 ust.2 pkt.4
Realizacja co najmniej trzech z sześciu zadań
A- Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. |
|||||||||||
1. |
Opracowanie programu wychowawczego do pracy w świetlicy szkolnej . |
Przeprowadziłam cykl zajęć z dobrego zachowania na podstawie programu wychowawczego. Program oparłam na: - Kontrakcie grupy - Konkursie zachowania ‘Wzorowy Świetliczak” Wykorzystałam treść § Książki „Dobre maniery Kubusia Puchatka” - W.Chotomskiej. |
· Poznanie przez dzieci zasad dobrego wychowania i stosowanie ich na co dzień. Poprawa zachowania grupy w świetlicy. · Rozwijanie u dzieci potrzeby bycia kulturalnym i mającym dobre maniery. Przestrzeganie kontraktu grupy. „Bądźmy mili i kulturalni na co dzień”.
|
Program wychowawczy. Sprawozdanie. Potwierdzenie dyrektora szkoły.
|
|||||||
2. |
Opracowanie i realizacja warsztatów dla uczniów: „Integracja grupy” „Lęk, agresja i stres |
Prowadziłam cykl warsztatów dla uczniów wg scenariuszy. § Uzupełniłam je § pozycją M. Molickiej § Bajki terapeutycznjee cz.2 |
· Dzieci nabyły umiejętności przebywania w grupie i współdziałania w niej. Nauczyły się radzić sobie z lękiem, ze stresem i agresją podczas sytuacji szkolnych. Czytanie i omawianie bajek terapeutycznych utrwaliło poczucie bezpieczeństwa dzieci w szkole
|
Program i scenariusze warsztatów. Potwierdzenie dyrektora szkoły. |
|||||||
C - Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczo– opiekuńczych.
|
|||||||||||
1. |
Prowadzenie sekcji gier logicznego myślenia– Scrabble w szkole |
Prowadziłam sekcję scrabblistów. Wykorzystałam Internet w zajęciach- 2014/2015 www.zagraj..pll |
· Dzieci nabyły umiejętności logicznego myślenia · Poznały wiele nowych słów w języku polskim, które wzbogaciły ich słownictwo. · Gra w Scrabble uatrakcyjniła dzieciom pobyt w świetlicy.
|
Sprawozdanie. Turnieje scrabblowe. Potwierdzenie dyrektora szkoły.
|
|||||||
2. |
Prowadzenie sekcji artystycznych „Mały Artysta”.
|
Zorganizowałam konkursy plastyczne i muzyczne, które opisałam powyżej. regulaminy.
Uczestniczyłam W wewnętrznych konkursach dzieci zdobyły: plastycznym I miejsca w „Miś” I miejsce -kartka wielkanocna z życzeniami I miejsce 0w stroju ekologicznym II miejsce w wystroju sali W zewnętrznych konkursach – dzielnicowych Muzycznym zdobyły dzieci: wyróżnienie w Mam Talent– V 2015 plastyczny: II miejsce kartka
|
· Reprezentowałam szkołę podczas konkursów plastycznych i muzycznych oraz innych. · Zdobyłam wiele czołowych miejsc w konkursach wewnętrznych. · Poprzez konkursy rozwijałam zainteresowania i uzdolnienia dzieci |
Regulaminy konkursów Potwierdzenie dyrektora szkoły. |
|||||||
E – Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.
|
|||||||||||
1. |
Współpraca i wychowawcami klas. |
Prowadziłam rozmowy w celu rozwiązywania problemów wychowawczo- dydaktycznych dzieci. Brałam udział we wspólnych akcjach szkolnych: · Sprzątanie świata. · Żyję zdrowo, jem kolorowo. · W zdrowym ciele zdrowy duch. Uczestniczyłam w akademiach, kiermaszach · Akademia Dnia Nauczyciela. · Dzień Niepodległości · Kiermasze świąteczne.
|
· Poprawa zachowania dzieci w świetlicy. · Poprawne relacje wychowawca świetlicy– wychowawca klasy. · Współpraca z psychologiem i pedagogiem dla dobra dziecka i zapewnienia bezpieczeństwa mu w szkole i w świetlicy. § Współpraca z pedagogiem w związku
|
Sprawozdanie. Potwierdzenie dyrektora szkoły. |
|||||||
2.
|
Aktywna realizacja zadań opiekuńczych i wychowawczych. Współpraca |
Prowadziłam rozmowy z rodzicami. Na tablicy wywieszałam wiadomości o trudnościach wychowawczych. - Jak być rodzicem? -Jak przygotować dziecko do szkoły? -Dziecko w sieci zagrożeń. Przy sali 64 |
· Wypracowałam dobre relacje nauczyciel– rodzic, które pomagają w rozwoju osobowości dziecka. · Zaangażowanie się rodziców w imprezy i konkursy świetlicowe wpłynęło na nasze lepsze relacje. · Uzyskałam pomoc rodziców w powiększeniu księgozbioru literatury dziecięcej i gier planszowych oraz edukacyjnych .Przekazanie mi drewnianych klocków 3D do zabawy dla dzieci. · Prezentacja świetlicy na imprezach i konkursach w celu zaprezentowania mojej pracy z dziećmi.
|
Sprawozdanie. Potwierdzenie dyrektora szkoły.
|
|||||||
3. |
Zintegrowanie rodziców z kadrą wychowawców świetlicy. |
Udział rodziców w imprezach świetlicowych: · Wspólne kolędowanie -XII 2015 · Konkurs Pastorałek · Świetlica dobrej zabawy skarbnica”
-VI 2017.
|
· Poprzez wspólne imprezy umocniły się wspólne relacje nauczyciel- rodzic,a dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach. · Rodzice chętnie angażowali się w konkursy i imprezy, co poprawiało wizerunek szkoły i świetlicy. · Jako wychowawca miałam oparcie u rodziców i mogłam rozwijać zainteresowanie dzieci. · Rodzice pomogli wyposażyć salę w pozycje książkowe dla dzieci i gry planszowe oraz kocki.
|
Sprawozdanie. Zdjęcia. Potwierdzenie dyrektora szkoły. |
|||||||
4. |
Współpraca z PCK– okręgu mazowieckiego |
v Kwestę majową zastąpiłam zbiórką odzieży używanej- V 2017. § Piknik PCK- V 2016- propagowanie działalności PCK. Na tablicy wywiesiłam - gazetkę informacyjną z pikniku PCK przy sali 64. § Prelekcja pielęgniarki szkolnej na temat: Higieny osobistej- IV 2016. |
v Zbiórka odzieży w celu uświadomienia dzieciom potrzeb rodzin ubogich, których nie stać na nową odzież. § Propagowanie działalności PCK na terenie Warszawy poprzez ulotki i naukę udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. § Profilaktyka zdrowotna dbanie o higienę osobistą poprzez prelekcję pielęgniarki szkolnej.
|
Sprawozdanie. Potwierdzenie z Polskiego Czerwonego Krzyża. |
|||||||
5.
6.
7.
|
Współpraca ze Strażą Miejską– Warszawa– Białołęka..
Udział w akcjach charytatywnych i społecznych.
Udział w wycieczkach szkolnych. |
Spotkania z funkcjonariuszami Straży Miejskiej - uczestniczyłam § Skąd się biorą góry śmieci- II 2015 - zorganizowałam · Bezpieczne wakacje- telefon 112- V 2016.
Brałam udział w takich akcjach jak: §Kiermasze świąteczne XII 2014, IV 2015 XII2015 IV2016 §Fundacja Arka – bombki XII2014 §Serduszko dla staruszko – Dom Opieki przy Mehoffera- I 2015 §Sprzątanie świata X 2015 , X 2016 §W zdrowym ciele, zdrowy duch- akcja promująca zdrowie- IV 2015 §Żyję zdrowo, jem kolorowo – akcja promująca zdrowe odżywianie. -XI 2015 Przeprowadziłam § Zbiórkę odzieży używanej- V 2017.
Uczestniczyłam w wycieczkach dla dzieci: § Kino w PKIN – Turbo ślimak .Warsztaty i teatru. § Wystawa klocków Lego na Stadionie Narodowym § Teatr Capitol - „Dr Dolittle i jego zwierzęta” § Warsztaty agroedukacyjnym- Wymysły k/Warszawy
|
· Przedstawienie dzieciom roli i zakresu działań Straży Miejskiej. Zapoznanie ich z numerem telefonu 986. · Straż Miejska jako organ wspomagający policję. · Ważna rola Straży Miejskiej w dzielnicy Białołęki.
§ Akcje przeprowadzone przeze mnie odegrały dużą rolę w życiu dziecka. Uczą one dzieci wrażliwości na potrzeby innych ludzi, rozwijają uczucia empatii, kształtują pozytywną postawę wobec cierpiących i potrzebujących. Dzieci chętnie uczestniczą w akcjach charytatywnych i społecznych. Nauczyły się zdrowo odżywiać i zdrowo żyć.
§ Zapoznanie dzieci z wiedzą o kinie i teatrze i rozwijanie u nich zainteresowań. § Kulturalne zachowanie dzieci w kinie, teatrze i podczas zwiedzania wystawy. Utrwalenie zasad zachowania. Prawidłowe zachowania w środach komunikacji miejskiej, na ulicy i w metrze. · Zapoznanie dzieci ze zwierzętami na wsi w zagrodzie wiejskiej (kaczki, kury, gęsi, barany, kozy). Poznanie życia pszczół w ulu. Wykonanie odlewu figurek z wosku.
|
Sprawozdanie. Zdjęcia. Potwierdzenie Szkolnego,
Sprawozdanie. Potwierdzenie dyrektora szkoły.
Karty wycieczki.Potwierdzenie dyrektora szkoły.
|
|||||||
ROZPORZĄDZENIE §8 ust.2 pkt.5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiku |
|||||||||||
1. |
Doskonalenie kompetencji wychowawcy.. |
Opisałam i przeanalizowałam 2 przypadki rozpoznawania problemów wychowawczych. - opis pod tabelą. |
· Udoskonaliłam własne kompetencje wychowawcy, które pomogą rozwiązywać lepiej problemy wychowawcze i edukacyjne u dzieci. · Poprawienie relacji na poziomie nauczyciel– dziecko. |
Sprawozdanie. |
|||||||
PRZYPADEK 1 - PROBLEM WYCHOWAWCZY.
Plan opisu.
1. Identyfikacja problemu.
- Dziecko agresywne
2. Geneza i dynamika zjawiska.
- Przyczyny zjawiska.
- Obserwacja i analiza dokumentów.
3. Znaczenie problemu.
4. Prognoza pozytywna.
1. Identyfikacja problemu.
Jan to uczeń drugiej klasy szkoły podstawowej. W świetlicy jest od klasy pierwszej. Problem wychowawczy nasilił się w drugiej klasie, kiedy okazało się, że uczeń zaczął się agresywnie zachowywać w domu i w świetlicy. W szkole swoje negatywne zachowanie pokazywał przede wszystkim na przerwach i w świetlicy, podczas obiadów w stołówce szkolnej.
2. Geneza i identyfikacja problemu.
W roku szkolnym 2016 /2017 zwróciłam się do pedagoga szkolnego o pomoc. Poinformowałam, że dziecko zachowuje się agresywnie. Mama sama wychowuje syna . Po wspólnych rozmowach wychowawcy klasy i pedagoga stwierdziliśmy, że dziecko nie ma zasad dotyczących zachowania. W październiku podpisany został kontrakt, według niego chłopiec będzie zachowywał się zgodnie z jego zasadami. Z chłopcem przeprowadziłam rozmowy indywidualne na temat jego zachowania. Jaś był pod opieką pedagoga szkolnego.
3. Znaczenie problemu.
Zachowanie Jasia ma ogromny wpływ na zachowanie się grupy w świetlicy.
Dziecko bardzo lekceważąco i niegrzecznie zachowywało się podczas zajęć, co dezorganizowało pracę. Podczas zajęć z wychowawcą, uczeń pracował z obniżona motywacją, niestarannie, poniżej swoich możliwości. Mobilizacją okazało się poranne czytanie w świetlicy, ponieważ chłopiec dobrze to robił i poczuł się dowartościowany.
4. Prognoza.
a) negatywna .
W przypadku niepodjęcia działań zachowanie ucznia ma ogromny wpływ na dzieci w grupie. Jaś uniemożliwiał przeprowadzenie poprawnie zajęć pod względem metodycznym, gdyż cała uwaga grupy i nauczyciela była skupiona na jego zachowaniu. Chłopiec dawał zły przykład innym. Często komentował zajęcia, miał różnego rodzaju niestosowne słowa lub odmawiał pracy. Dzieci w grupie bały się go.
b) pozytywna .
Uczeń jest zdolny i może stać się wzorem do naśladowania. Podjęcie odpowiednich konsekwentnych działań może zmotywować Jasia do nauki i poprawić jego zachowanie. Należy zakładać, że dziecko zrozumie swoje złe zachowanie i będzie wykazywała chęć poprawy.
Propozycja rozwiązania.
Postanowiłam:
- zmotywować ucznia do poprawnego zachowania poprzez konkurs zachowania Wzorowy Świetliczak.
- doprowadzić do poprawy zachowania poprzez negowanie sytuacji złych zachowań.
- wpłynąć na ucznia, aby poprawił swoje zachowanie poprzez chwalenie go gdy dobrze coś zrobi.
Zadania profilaktyczne:
Postanowiłam:
Przeprowadzać z uczniem częste, systematyczne rozmowy wyjaśniające jego zachowanie i umożliwiające uczniowi wskazanie jego wersji wydarzeń. Utrzymywać stały kontakt z mamą (rozmowy i informacje w dzienniczku). Kontrolować zachowanie na zajęciach w świetlicy. Przeprowadzać rozmowy z pedagogiem, psychologiem i wychowawcą klasy.
Zadania naprawcze:
Motywowałam chłopca do dobrego zachowania poprzez stosowanie systemu motywacyjnego. Zachęcałam go do zajęć dodatkowych, którymi się interesuje np. piłką nożną. Przydzielałam mu zadania dodatkowe, czyniąc go swoim asystentem. Wskazywałam Jasiowi jego pozytywne zachowania.
Wdrażanie działań:
Przed przystąpieniem do działań porozmawiałam z pedagogiem, z mamą i wychowawcą klasy. Przeprowadzałam rozmowy z uczniem mające charakter wyjaśniający. Rozmawiałam z mamą o jego złym zachowaniu.Z czasem spotkania z mamą były coraz rzadsze. Uczeń starał się, a jego zachowanie uległo poprawie. Jaś dobrze grał w piłkę nożną i tym imponował kolegom. Postarałam się to wykorzystać w swoich działaniach wychowawczych..
5. Efekty oddziaływań.
Dziś mogę powiedzieć, że uczeń w świetlicy sprawia coraz mniej problemów wychowawczych, bo wie, że o każdym wybryku dowie się mama, która pociągnie go do odpowiedzialności. Poprawie uległy kontakty dziecka z mamą, w której ma duże wsparcie. Jaś czuje się doceniony, bo dzięki zajęciom w świetlicy z piłki nożnej i wrodzonym umiejętnościom jest w grupie jednym z najsprawniejszych i najlepiej grającym w piłkę nożną chłopcem. Jaś jest lubiany i doceniany przez grupę. Moje działania wychowawcze zakończyły się sukcesem.
Literatura:
H. Spionek "Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych” Warszawa : Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych,1970
PRZYPADEK 2 – PROBLEM WYCHOWAWCZO - EDUKACYJNY
Plan opisu.
1. Identyfikacja problemu.
- Dziecko nieśmiałe .z problemami w nauce
2. Geneza i dynamika zjawiska.
- Przyczyny zjawiska.
- Obserwacja i analiza dokumentów.
3. Znaczenie problemu.
4. Prognoza pozytywna.
1.Identyfikacja problemu.
W świetlicy klas II była uczennica Zuzanna. Dziewczynka była cicha, spokojna i nieśmiała. Obawiała się ośmieszenia i odrzucenia przez inne dzieci. Zuzia trzymała się blisko nauczyciela i czuła potrzebę bycia przy wychowawcy a nie w grupie rówieśniczej. Niewłaściwie funkcjonowała z innymi dziećmi. Matka wychowywała ją sama. Czasami pomagała jej babcia, która rozpieszczała Zuzię. Dziewczynka była nieposłuszna względem matki. Wymuszała swoje zachcianki. Z powodu nieśmiałości Zuzi wynikały inne problemy. Dziewczynka nie zgłaszała się na zajęciach w świetlicy. Nie potrafiła powiedzieć z czym ma problem podczas zdobywania wiedzy. Często płakała.
2.Geneza i dynamika zjawiska .
Problemy emocjonalne uczennicy i sytuacja rodzinna Zuzi były przekładane na zachowanie się w czasie zajęć i miały wpływ na jej zachowanie oraz na reakcje innych uczniów w stosunku do uczennicy. Dziewczynka była blisko przy wychowawcy a nie w grupie rówieśniczej.
Znaczenie problemu.
Problem nieśmiałości w kontaktach z rówieśnikami był bardzo ważny, gdyż wpływał na samopoczucie dziecka, funkcjonowanie i kontakty
z innymi dziećmi. Brak poczucia bezpieczeństwa uczennicy, niskie poczucie własnej wartości, niezaspokojona potrzeba uznania przez rówieśników mogły w dalszej konsekwencji doprowadzić do wielu negatywnych stanów psychicznych, zachowań i problemów interpersonalnych. Nieśmiałość Zuzi miała wpływ na jej słabe wyniki w nauce o czym dowiedziałam się od wychowawczyni.
Prognoza
a)negatywna.
Dziecko pozostawione tylko sobie miałoby trudności w nauce i brak samoakceptacji. Zuzia miałaby sytuacje lękowe takie jak brak poczucia bezpieczeństwa, niskie poczucie wartości, co stałoby się przyczyną wielu problemów.
b) pozytywna.
Po przeprowadzeniu profilaktycznych działań spodziewałam się nawiązania prawidłowych kontaktów rówieśniczych przez dziecko. Poprawienia samodyscypliny dziewczynki w czasie zajęć. Zakładałam, że uczennica mając wsparcie wychowawcy i zrozumienie rówieśników uzyska pozytywne samopoczucie. Będzie miała odwagę i umiejętność nawiązywania kontaktów rówieśniczych z korzyścią dla obu stron. Ukierunkowanie dziewczynki sprawi, że zacznie osiągać sukcesy w nauce.
Propozycje rozwiązania problemu : Postanowiłam:
1. Zapewnić wsparcie emocjonalne dziecku .
2. Motywować Zuzię do podejmowania kontaktów z innymi, pomóc w nawiązywaniu i prowadzeniu kontaktów rówieśniczych.
3. Prowadzić rozmowy indywidualne z uczniami na temat dziewczynki, wdrażać do zrozumienia jej osoby i problemów.
4. Stosować zabawy muzyczne i ruchowe w celu doświadczania radości wspólnej zabawy pozbawionej nerwowości.
5. Rozmawiać z uczniami, z którymi uczennica wchodziła w konflikty.
6.Pomagać w odrabianiu prac domowych i zachęcać do czytania.
Wdrażanie podanych powyżej działań.
Starałam się zapewnić uczennicy wsparcie emocjonalne i okazywałam jej ciepły i przyjazny stosunek. Rozmawiałam z nią na temat sytuacji rodzinnej i obserwowałam dziecko oraz starałam się zrozumieć jej zachowanie i myślenie oraz odczucia. Zuzia z czasem poczuła się bezpiecznie i wiedziała, że może się zwrócić do mnie ze swoimi problemami. Upewniła się, że jest rozumiana i zaczęła interesować się otaczającymi ją koleżankami. Przekonałam ją o potrzebie posiadania koleżanek w szkole i zachęcałam do nawiązania kontaktów. W II półroczu uczennica nawiązała kontakty z dziećmi i potrafiła utrzymać je, choć czasami zdarzało się, że wchodziła w konflikty.
Zuzia z czasem dobrze poczuła się w grupie, włączała się chętnie w gry i zabawy w świetlicy. Zuzia chętnie uczestniczyła w zajęciach muzycznych.
Można stwierdzić, że poprzez muzykę Zuzia nawiązała kontakt z rówieśnikami i zdobyła ich akceptację. Aktywne uczestniczyła w zajęciach, co spowodowało podniesienie wiedzy dziecka. Po rozmowie z wychowawczynią dowiedziałam się, że Zuzia poprawiła oceny i została dobrą uczennicą. Moje działania wychowawcze wpłynęły na jej wyniki w szkole.
Efekty oddziaływań.
Zastosowane przeze mnie i wdrażane systematycznie działania przyniosły zamierzone efekty. Zuzia pokonała obawy przed nawiązywaniem kontaktów i zdobyła się na odwagę nawiązywania znajomości, zrozumiała potrzebę bycia z koleżankami i konieczność starań, aby je utrzymać. Dziewczynka nawiązała liczne kontakty koleżeńskie. Włączała się samodzielnie i chętnie do zabaw integracyjnych oraz ruchowych i muzycznych. W klasie osiągała dobre wyniki w nauce. Problem został rozwiązany bo Zuzia zmieniła swoją postawę i zaczęła osiągać sukcesy.
Literatura:
E. Jackowska –„Środowisko rodzinne a przystosowanie społeczne dziecka w młodszym wieku szkolnym" Warszawa,
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne .1980
M. Przetacznikowa - „Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży" Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,1978
PODSUMOWANIE
Moje sprawozdanie z realizacji zadań Planu Rozwoju Zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego stanowi cykl działań oraz inicjatyw, których realizacji podjęłam się w okresie stażu. Efektem mojej aktywności w ostatnich trzech latach są nowe umiejętności, jakie uzyskałam. Ważna jest dla mnie umiejętność świadomego planowania oraz organizowania własnej pracy, co moim zdaniem skutkuje wymiernymi korzyściami tak dla ucznia, jak i dla szkoły, w której pracuję. Okres stażu przyczynił się do pogłębienia mojej wiedzy z zakresu funkcjonowania szkoły. Jest to przydatne, aby lepiej zrozumieć problemy, które mam w pracy zawodowej. Szkolenia oraz warsztaty w połączeniu ze stosowaniem rozwiązań, wzbogaciły mój warsztat pracy i wyposażyły mnie w pakiet doświadczeń, które z pewnością przydadzą się w przyszłości. Przekonana jestem, że korzyści z mojej trzyletniej pracy uzyskały również dzieci, które zawsze są najważniejszym podmiotem moich działań. Staram się zawsze, by moje zajęcia były ciekawe i budziły zainteresowanie.. Przykładam dużą wagę do wprowadzania różnych metod i form pracy na zajęciach świetlicowych. Dziecko, które zainteresuje się tematem zacznie samo poszukiwać nowych informacji, stając się przy tym aktywnym uczestnikiem procesu nauczania czy wychowania. Idealny nauczyciel to prawdziwa osobowość. Starałam się zbliżyć do tego wzoru poprzez realizację poszczególnych zadań i osiąganie założonych w moim planie rozwoju celów. Uważam, że zadania, których się podjęłam efektywnie wpłynęły na funkcjonowanie i pracę szkoły a mnie wzbogaciły o nową wiedzę i doświadczenie.